čtvrtek 25. dubna 2013

Paleo mýtus #2: Jezte tučné syrové maso!

Tak tohle je fakt k smíchu! Paleo dieta není o tom, co máme jíst, ale především o tom, co jíst nemáme. Snaží se eliminovat všechny potraviny, které našemu organizmu škodí.  Místo toho ale stále slyšíme doporučení špatně informovaných "paleo strávníků", kteří se vezou na vlně nízkosacharidové paleo diety (o které slyšeli pravděpodobně pouze od kamaráda), kterou v Čechách odstartoval Petr Mára svým zdravotním experimentem.

Petr je člověk, kterého se nedá než obdivovat. Bojuje s velice vážným onemocněním a tak mnoho let hledá cesty, jak svůj zdravotní stav zlepšit. A zdá se, že se mu to daří. Jak sám říká, předepsal si paleolitickou stravu kombinovanou s ketogenní dietou, jejíž hlavní složkou byly tuky a maso. "Bílkoviny v rozumné míře - souhlasím s tím, že vysoký příjem bílkovin je nebezpečný." dodává na svých stránkách.

Z výše uvedeného logicky vyplývá, že paleo a ketogenní (nebo chcete-li nízkosacharidová) dieta jsou dva různé přístupy, které můžete samozřejmě libovolně kombinovat. Pořád je to ale paleo dieta a ketogenní dieta. Já jsem a vždycky budu propagátorkou čisté paleo diety. Nevidím důvod, proč by měl zdravý člověk fungovat v ketóze. Navíc považuji za velice důležitou součást paleolitického způsobu života každodenní pohyb, který se s ketogenní dietou příliš neslučuje. Robb Wolf k tomuto tématu říká: "V minulosti bych nízkosacharidovou paleo dietu zarytě doporučoval. To už ale v dobré víře nemohu. Nízkosacharidový přístup je spíše pro lidi, kteří jsou metabolicky rozbití."

Je to o mase nebo to není o mase?
Nejdůležitější je si uvědomit, že v každém koutě světa byly a jsou jiné podmínky k životu. Eskymáci si asi těžko nasbírali ovoce a na našem území si asi těžko ulovíme mořskou rybu. Proto někteří extrémní příznivci paleolitického stravování jedí jen to, co jim daná oblast v daný okamžik nabízí, takže třeba ovoce a zeleninu  konzumují jen v sezóně. Pak si ale musí zajistit přísun vitamínů z jiného zdroje. Tím mohou být v případě vitamínu C vnitřnosti velkých zvířat nebo korýši. Musí se ale konzumovat právě v syrovém stavu. To už je ale "hardcore"  i pro otrlé! Dále tvrdí, že naši paleolitičtí předkové si nevybírali pouze libové maso, ale že jedli vše. Ano, s tím nelze nesouhlasit. Bohužel je ale veliký rozdíl mezi volně žijící divokou zvěří z dob dávno minulých a současným pěkně vykrmeným prasátkem. Detaily naleznete ve studii L. Cordaina. Neohánějme se tedy "zaručenými fakty" z doby paleolitu, když si u toho hřejeme ruce nad topením a místo rytí do skály ťukáme do klávesnice!

Paleolitická strava není o masových hodech. Například Kitavané, jejichž životní styl mapoval profesor Lindeberg, jedí masa jen minimálně, zatímco ovoce neomezeně. Paleo dieta se snaží vzít to nejlepší, co dnes máme k dispozici (ať už je to zdravotnictví, kvalitní bydlení nebo právě potraviny) a využít to k našemu prospěchu (řeč je o zdraví!). Maso je důležitou součástí zdravé stravy, ale ne jedinou. Potřebujeme jíst  i dostatečné množství vitamínů, minerálů, vlákniny... a také tuků (především z olivového oleje, avokáda, semen, ořechů a ryb).


Krásný den všem,



Pokud se vám článek líbil, klikněte na "To se mi líbí".
Máte-li k tomuto tématu nějaké dotazy či připomínky, zanechte mi svůj komentář.