čtvrtek 2. května 2013

Paleo mýtus #3: Paleo dieta je nízkosacharidová.

Ano i ne! Z pohledu západního stravování nám opravdu může připadat nízkosacharidová. Z jídelníčku vypouštíme veškeré rafinované cukry, sladké nápoje, obiloviny (i celozrnné), brambory, luštěniny. Na druhou stranu přidáváme neomezené množství zeleniny a ovoce, které je mimochodem bohatým zdrojem sacharidů, takže se dá asi jen těžko hovořit o "low-carb". Jak už bylo zmíněno v předchozím příspěvku, paleo dieta z pohledu předních odborníků v této oblasti je založena na sacharidové stravě.

Dnes jsem si pro vás připravila pohled na paleo dietu z trošku jiného úhlu. Ukážeme si malé srovnání právě s dietami nízkosacharidovými.

Jak je vidět na obrázku výše, všechny tři zmíněné diety se shodnou na konzumaci masa, ryb, mořských plodů, vajec a zeleniny.

Atkinsova dieta
Doktor Robert Atkins motivovaný prací Dr. Alfred W. Penningtona vyzkoušel sám na sobě účinky nízkosacharidové diety a roku 1972 vydal svou první knihu "Dr. Atkins' Diet Revolution". Cílem jeho diety je přepnout metabolismus do ketózy a místo ze sacharidů čerpat energii z tuků. Doporučuje tedy vynechání potravin obsahujících sacharidy, přičemž ale neklade důraz na kvalitu potravin v dietě zachovaných. Můžete tedy jíst v podstatě cokoliv, pokud to splní podmínku nízkého obsahu cukrů.

Primal dieta
Hlavním propagátorem této diety je Mark Sisson. Jak sám říká, primal dieta je založena na podobné evoluční teorii jako paleo dieta. Obě dvě omezují příjem sacharidů (především z obilí), zatímco doporučují jíst více bílkovin a zeleniny. Zatímco paleo dieta se snaží o vyjmutí všech škodlivých potravin, které přišli spolu se zemědělstvím a nahrazení nutričně bohatými, primal dieta se snaží spíše o napodobování paleolitického metabolismu. Hlavním rozporem v těchto dietách je příjem tuků. Paleo dieta si zakládá na tucích spíše z rostlinných zdrojů a ryb. Primal dieta dovoluje i tučná masa či sýry. Na druhou stranu paleo nezakazuje jakýkoliv příjem čerstvého ovoce, kdežto primal dieta doporučuje spíše jen omezené množství bobulového ovoce (jahody, maliny, ostružiny).

Ačkoliv jsem 100% paleo, proti primal dietě v zásadě nic nemám (teda až na ty mléčné výrobky) a rozhodně bych ji doporučila s lepším pocitem než dietu Atkinsovu.

Krásný den všem,



Pokud se vám článek líbil, klikněte na "To se mi líbí".
Máte-li k tomuto tématu nějaké dotazy či připomínky, zanechte mi svůj komentář.