čtvrtek 20. června 2013

Sedavé zaměstnání na stojáka?

Většina z nás si určitě dokáže představit život bez postele nebo třeba bez stolu. Možná byste to zvládli i bez auta nebo televize. Umíte si ale představit, že byste ze svého života úplně odstranili židle a nemohli byste si sednout ani na postel nebo na zem?
V současné moderní době mají zhruba dvě třetiny lidí zaměstnání,  při kterém sedí minimálně 6 hodin. Další minimálně hodinu stráví v dopravním prostředku. Pak se vrhnou na nějakou aktivitu, ať  už je to sport nebo starost o děti a domácnost a den zakončí dalším tříhodinovým sezením u televize nebo u počítače. Přesně takhle je dnešní doba nastavená. No nezní to strašně?

Naše těla jsou přitom stvořena k pohybu. Náš paleolitický předek byl vlastně atlet. Kolik toho musel ujít nebo uběhnout, přeskočit a vyšplhat než si zajistil potravu? Těžké zvíře musel být schopen nejen přemoci, ale také přinést a připravit. A až na konci dne, kdy měl syté břicho a spokojenou rodinu, mohl odpočívat. Zatímco my, místo abychom byli celý den aktivní, sedíme na zadku a snažíme se to dohnat hodinou dvakrát týdně ve fitku. To ale nestačí. Ani hodina sedmkrát týdně nestačí. Pro organismus je to akorát zbytečný šok. Místo toho bychom se měli pokusit tento špatný návyk zvrátit a z 10 hodin na židli a 1 hodiny ve fitku, zkusit udělat 10 aktivních hodin, během kterých si můžeme na hodinu sednout.

Samozřejmě už slyším, jak se rozčilujete, že nemůžete být aktivní, když musíte chodit do práce a že práce u počítače se dá jen těžko dělat ve stoje. Mohu vás ubezpečit, že nejste jediný, kdo musí chodit do práce, a že i u počítače se dá stát. Já sama právě při psaní tohoto příspěvku stojím a jsem přesvědčená, že k sezení bych se už nevrátila.

Proč bychom při práci neměli sedět?

  1. Deformujeme si postavu.
  2. Ničíme si páteř v důsledku nesprávného držení těla.
  3. Přetěžujeme svalový a vazivový systém.
  4. Vyvíjíme tlak na meziobratlové ploténky a způsobujeme si bolesti zad.
  5. Trpíme nedostatkem pohybu a tím zvyšujeme riziko obezity a dalších civilizačních nemocí.
  6. Často nás ovládá únava v důsledku špatného prokrvení.
  7. Stáváme se otrokem židle a zapomínáme i na ty nejzákladnější lidské potřeby, jako je pití nebo chození na záchod. Prostě jsme líní se zvednout.

Proč bychom měli i u počítače stát?

  1. Stání nás nutí k lepšímu držení těla.
  2. Člověk je stále připraven a nemá problém si kamkoliv dojít a tím si zajistit i více pohybu.
  3. Během telefonování chodíme, aniž bychom si to uvědomovali, a tím se opět hýbeme.
  4. Posilujeme nejen svalstvo spodní části těla, ale i zádové svaly či břišní svalstvo.
  5. Vydáváme více energie.
  6. Lépe dýcháme.
  7. Máme více energie.
  8. Do postele jdeme unavení a lépe spíme.
Je jasné, že pokud začnete stání zkoušet, budete si ho muset dávkovat a postupně dávky zvyšovat. Cílem je nesedět víc jak 3 hodiny denně. Ze začátku vás bude všechno bolet a nejvíce asi paty. To vše ale brzy přejde a budete se cítit lépe než kdykoliv předtím.

Krásný den všem,



Pokud se vám článek líbil, klikněte na "To se mi líbí".
Máte-li k tomuto tématu nějaké dotazy či připomínky, zanechte mi svůj komentář.