pondělí 23. března 2015

Čůráte při cvičení?


Co je tohle za otázku?! Nemluví se o tom, možná se právě teď někdo i červená, ale mnoho žen ví, o čem je řeč. S touto nepříjemností se nejčastěji setkávají při kašlání nebo kýchání, při běhu, skákání, ale i u silových cviků. Obzvláště u vysoce intenzivních sportů jako je CrossFit, kdy není čas na odpočinek, je brzdí od maximálního výkonu. Tento problém nejčastěji postihuje ženy po porodu a ty, které se od mládí věnovaly vrcholovému sportu, při kterém např. hodně skákaly. Často se pak pohybovým aktivitám vyhýbají a cítí se trapně, kdykoliv se dostanou do situace, při které hrozí únik moči. Důležité je uvědomit si, že tento stav není normální a je potřeba ho řešit.

Stránky Inkontinence-info.cz popisují stresovou (zátěžovou) inkontinenci takto:

Jedná se o nejrozšířenější typ inkontinence, zejména u žen. Občasné, klinicky málo významné projevy SI má v průběhu života 40 – 63% žen. Projevuje se únikem zpočátku malého množství moči při fyzických aktivitách, spojených s náhlým zvýšením nitrobřišního (intraabdominálního) tlaku (při kašli, kýchnutí, smíchu, prudkém pohybu nebo náhlým zvednutím těžkého předmětu). Pokud je tlak v močovém měchýři vyšší než tlak v oblasti svěrače, dochází k úniku moči.

Nitrobřišní tlak se v odborné terminologii nazývá stres. Nejedná se tedy o stres psychický, jak se někdy ženy nesprávně domnívají. V normálním stavu na náhlý vzestup nitrobřišního tlaku (např. při kýchnutí) zareaguje močová trubice zvýšením uzávěrového tlaku, takže moč nemůže uniknout. K tomuto pevnému uzavření  je nezbytné, aby močová trubice zůstala ve své normální poloze, což zajišťuje pevné pánevní dno a okolní pojivové tkáně. 


Jsou dvě hlavní příčiny, proč při námaze nezůstane močová trubice uzavřena. Nejčastěji je to nedostatečná podpora močové trubice svalstvem pánevního dna (tzv.pokles), okolní pojivovou tkání a pochvou. Při ochabnutí těchto podpůrných struktur se močová trubice uvolní ze své původní polohy. Druhou možnou příčinou je nedostatečnost svěrače močové trubice.


Faktory podílející se na vzniku stresové inkontinence žen:

  • oslabení (pokles) pánevního dna
  • porody – průběh, četnost
  • vrozená dispozice
  • dlouhodobá fyzická námaha (vrcholový sport) 
  • nedostek estrogenů v menopauze
  • chronický kašel např. u astmatu
  • přidružená onemocnění, event.operace v pánvi
  • obezita
  • kouření
V roce 2013 přišla společnost CrossFit s videem "Do You Pee During Workouts?" (Čůráte během cvičení?). Dotklo se mnoha žen, ale zároveň mnohým ženám ukázalo, že v tom nejsou samy. Zároveň také otevřelo diskuzi k tomuto tabuizovanému tématu, což bylo bezesporu důležité. Mně osobně bylo líto žen, které aby dosáhly co nejlepšího výkonu, si musí touto zkušeností projít (často na veřejnosti), ale zároveň mě pobavil odlehčený styl celého videa. Konec mě tedy fakt rozesmál.


Jak si můžeme pomoci?

Překvapivě velmi snadno. Nejjednodušší cestou je posilování svalů pánevního dna, které je velmi účinnou metodou, jak toto svalstvo zpevnit a zmírnit tak především projevy tzv. stresové inkontinence, která je právě důsledkem jejich ochabnutí.

Kegelovy cviky

Pionýrem v této oblasti byl americký gynekolog Arnold Kegel. Roku 1948 vyvinul cviky, které se zaměřují právě na procvičení a zpevnění svalů v oblasti pochvy, močové trubice a konečníku. Samotné cviky spočívají v rytmickém zatínání a uvolňování svalstva jako při zadržování proudu moči (zkuste nacvičit na záchodě). Ideálně by se měly cvičit třikrát denně po 30 - 40 zatnutích a uvolnění v krátkém časovém úseku. Důležité je soustředit se opravdu jen na svaly tlumící proud moči a jiné (břišní, stehenní atd.) nezapojovat. Více informací naleznete zde. Kegelovy cviky by měly být doporučeny lékařem jako první krok při léčbě úniku moči.

Stejně jako nám přijde normální posilovat břicho nebo zadek, i pánevní dno by mělo patřit k běžné rutině každé ženy. A můžete začít klidně hned.


Krásný den všem,



Pokud se vám článek líbil, klikněte na "To se mi líbí".
Máte-li k tomuto tématu nějaké dotazy či připomínky, zanechte mi svůj komentář.